Thursday, November 11, 2010

Basuh tin dulu sebelum minum!

بسم الله الرحمن الرحيم



Kejadian ini baru saja terjadi di Texas Utara. Seorang wanita pergi bermain perahu pada hari minggu dan membawa beberapa tin coke yang disimpan di lemari pendingin kapal itu. Pada hari Isnin, ia dibawa ke rumah sakit dan ditempatkan di ruangan Intensive Care Unit. Dia meninggal dunia pada hari Rabu.
Keputusan autopsy menyimpulkan ia terkena Leptospirosis. Hal ini terlacak pada tin minuman yang diminumnya, tanpa menggunakan cawan. Keputusan ujian menunjukkan tin tersebut telah dijangkiti urin tikus yang sudah mengering dan itulah yang menyebabkan Leptospirosis.Air kencing tikus mengandungi zat beracun dan mematikan.
Hal ini sangat digalakkan untuk membasuh secara merata bahagian atas semua tin minuman sebelum meminumnya. Tin biasanya disimpan di dalam gudang dan langsung dihantar ke kedai-kedai tanpa dibersihkan. Sebuah penelitian di NYCU menunjukkan bahawa bahagian atas semua tin minuman lebih tercemar berbanding tandas awam. Penuh kuman dan bakteria. Jadi cuci dengan air sebelum memasukkannya ke mulut untuk mengelakkan segala jenis kemalangan kepada diri anda
Sumber : Bujang Susah

2 comments:

blacklist said...

ermmm....tq for info....

the BIG HEAD site said...

kena berhati-hati...

Google