Saturday, May 2, 2009

Memulihkan Sakit Jantung

Jantung merupakan organ yang sangat penting bagi manusia, karena jantung diperlukan untuk memompa darah ke seluruh tubuh sehingga tubuh mendapatkan oksigen dan sari makanan yang diperlukan untuk metabolisme tubuh.

Kerana itu, jantung perlu dijaga agar dapat menjalankan fungsinya dengan baik. Salah satu yang perlu dihindari adalah penyakit jantung koroner yang merupakan salah satu penyakit yang berbahaya yang bisa menyebabkan serangan jantung. Untuk melakukannya, kita perlu mengetahui bagaimana caranya agar jantung kita tetap sehat, apa yang harus dihindari dan apa yang dapat dilakukan untuk menjaga Kesihatan jantung.


Memulihkan sakit jantung


i) Rebus beberapa tangkai bung betik jantan bersama air dan sedikit gula. Minum air rebusan tersebut sehari dua kali pada waktu pagi dan malam.


ii) Parut sebiji buah pala dan letakkan di dalam gelas. Masukkan gula secukup rasa dan air mendidih ke dalam gelas tersebut. Biarkan suam dan minum sampai habis.


iii) Untuk menghindarkan sakit jantung, elakkan tidur pada waktu siang. Lakukan senaman sekurang-sekurangnya 15 minit sehari.

No comments:

Google