Monday, October 3, 2011

Anak

Kadang2 bile tengok keletah n perangai anak2, mendamaikan jiwa.. menghilang stress.. tapi kadang2 jadi berangin plak bile tengok perangai diorang.. huhuhuhu..

Anak I yang 1st, sebenarnya selalu meringgankan beban I.. kalo adik2 buat sepah, dia akan tolong I kemas.. selalu tutupkan tingkap bilik I.. Selalu tolong I jaga adik, bile I tengah sibuk memasak.. padahal umo die baru je 5 tahun.. bile diceritakan balik, hati I jadi tersentuh.. Kalo die ade depan mata I, I nak ucapkan terima kasih bebanyak pada die.. Tapi, memang I biasakan ucapkan perkataan itu pada die, bile die tolong I wat keje.. Kalo I terlupa plak, die akan ingatkan I..

Alhamdulillah, IQ die pon ok.. bile belajar cepat dapat.. tapi satu je perangai die yang tak boleh ubah.. BERAT MULUT.. kalo orang tak kenal memang lah takkan dengar suara die.. Kadang2 cikgu die ade komplain kat I.. bile die membaca, suara die amatlah slow.. I pon tak tau nak wat macam aner dah.. banyak kali pesan, soh cakap kalo cikgu tanya.. kalo salah takpe, bukan cikgu nak mare pon.. tapi die masih gak macam tue.. Kalo kat rumah, jangan citer lah.. suara die adalah juara.. huhuhuhu..

Yang 2nd plak, berbeza dengan si Kakak.. Banyak mulut, bile die tanya.. memang susah nak berhenti.. pastu tanye banyak kali plak.. huhuhu... pertanyaan yang tak pernah miss ditanya pada sesape pon.. "Ibu, esok ari ape??".. Kenalah ibu die jawab... malam nanti, masa nak tidur tanya lagi.. huhuhu.. Alhamdulillah, die pon cepat belajar.. ape yang kite ajar cepat dapat.. Sekarang ni, die dah pandai kira dalam bahasa english n mandarin.. mungkin sebab die selalu dengar kakak die mengira kot..

Tapi dari pemerhatian I, kalo Mr.M bergurau ngan I.. I wat2 minta tolong, cepat je dia n Thaqif datang tolong.. huhuuhu.. kiranya Mr.M takde kawan la time tu.. hahahaha.. Damia seorang yang aktif, tahan lasak n berdikari.. susah nak menanggis kalo ape2 yang jadi kat die.. InshaAllah, kalo takde aral melintang.. tahun depan ke sekolah le die.. Tapi macam aner le cikgu2 nak ajar die nanti?? cakap pon pelat.. Kadang2 I pon tak paham dengan apa yang die cakap.. n seperti biasa kakak akan jadi translator.. hahaha..

Yang 3rd plak, setakat nih I tengok die lagi manja dari kakak2 die.. tapi tak tau le kalo adik die ni dah kuar nanti macam aner kan.. Harap2 die akan jadi macam Damia.. berdikari.. Sekarang ni, Thaqif dah pandai cakap sket2..

Kalo I bagi die makan, die takkan lupe cakap "mmm dap mmm" so sweetttt..

Tak lupa baca doa sebelum makan.. walaupon hanya kuar, perkataan 'Allah..'

Bile tengok I ambik wudhu', die pon same nak ambik wudhu' huhuhu..

Lagi ape ye?? banyak lagi sebenarnya, tapi nih je yang I ingat..

Anak yang 4th ni, tak tau lagi macam plak perangai die.. tapi, setakat nih die rajin main bola kat dalam perut nih.. Terutamanya dimalam hari.. wahhh.. seronok je bile rasa die tendang2.. Harap2 dipermudahkan urusan mengandung n bersalin..

Kepada semua readers... Tolong doakan keselamatan saya semasa mengandung n bersalin nanti ye.. Jasa kalian, hanya Allah boleh membalasnya..

3 comments:

anuar said...

insyaAllah..aku doakan yang ke4 ni pun jadi sebagus kakak2 n abgnya jugak..

peel anak2 mmg menghiburkan, adakalanya memeningkan =p apa2 pon, anak ttp anak..

a LoT oF LuV said...

Tq nik..
Memang pon, pening tapi menghiburkan..

farra8979 said...

insyaallah... semoga sume selamat.

doakan me dapat bb gak ye. dah 2+ taun kawen, blum dapat bb lg...

Google