Thursday, May 27, 2010

Kesan Epidural

Aduuuhhhh.. sakit pinggang.. Dah macam nenek plak aku nih.. Inikah kesan Epidural yang digembar gemburkan?? hehehehe... baru sekarang aku terasa.. Sakit gile nih.. Kena cari tukang urut nih..

Tengah2 dok godek2 fb.. ternampak le ade 'request' nak jadi kawan aku.. bile bukak.. tengok kawan2 lame msa kat sekolah teknik dulu.. huhuhu kenangan2.. Kebanyakkannya kerja 'bebest' gak.. cuma aku masih disini.. dan baru nak mula menapak balik.. setelah sekian lama Mr.M 'simpan' aku kat umah.. sila salahkan Mr. M ahaksss....

Mungkin bahagian aku nih, mulakan menambahkan umat duloo.. pastu baru terhegeh2 nak meningkatkan kerjaya plak.. hehehehehe.. Moga2 Allah aku mempermudahkan urusan ku.. AMIN..

*Kenangan di SMTDSMZ 2000*
Bersama guru kelas, Cikgu Norizan

Sambil2 aku taip N3 ni, aku google gak.. Kesan Epidural ni.. Ini yang aku dapat..

Kesan pembiusan epidural kepada ibu


Biasanya kesan-kesan sampingan ini mudah diatasi dan tidak berbahaya seperti terketar-ketar, mengantuk, sakit belakang, sakit kepala, loya (dapat dikurangkan dengan ubat penahan muntah) dan tekanan darah menurun (boleh dielakkan dengan pemberian cecair melalui infusi sebelum prosedur dimulakan dan diteruskan ketika penggunaan epidural).

Salah tanggapan epidural dengan sakit pinggang atau belakang

Jika epidural dilakukan dengan mudah dan tiada komplikasi, kesan sampingan jangka masa panjang adalah sangat minimum.


‘‘Apa yang sering diperkatakan adalah sakit belakang yang terjadi selepas epidural sehingga dapat dirasai beberapa tahun selepasnya.


‘‘Kajian terbaru yang dijalankan oleh hospital-hospital luar negara menunjukkan risiko mendapat sakit belakang selepas epidural sama seperti risiko bagi wanita yang bersalin tanpa epidural.


‘‘Oleh itu, masalah sakit belakang ini berpunca ketika mengandung lagi, dan tidak berkait dengan kesan berpanjangan dari teknik epidural,’’ terang Dr. Farahah sambil menambah, walaupun sakit belakang dirasai selepas epidural, ia adalah sementara saja dan akan pulih seperti biasa.

** Oppsss... Maknanya, aku ni salah le ni.. lalalalalala..

No comments:

Google