Sunday, May 16, 2010

selamat Hari Guru



Teringat cikgu aku masa kat sekolah rendah, menengah dan kat poli.. Jasa mereka tak terbalas rasenya.. Buat guru yang 'ter'melawat kat blog aku, Selamat hari guru diucapkan.. Semoga kalian, diberkatkan umo dan dimurahkan rezeki..

Mesti korang macam aku gak, ade cikgu favorite.. Masa sekolah rendah tak terasa sangat.. Start Menengah rendah baru aku terasa ade cikgu favorite.. Cikgu favorite aku, Ustazah Rostina- Cikgu Sains.. Aku sekolah kat sekolah agama.. sume guru dipanggil ustaz @ ustazah..

Kenangan aku masa kat sekolah Menengah Rendah Agama Johol, Negeri Sembilan (tinggal kat melaka, sekolah kat N9). Ujian bulan pertama ketika di tingkatan 1.. Ujian sains aku dapat 72%.. Agak corot.. Sebelum ujian, ustazah rostina nie dah pesan.. "Kalo sesapa yang dapat 80% ke bawah, saya akan rotan die. cukupkan 100". Kebetulan masa tu hanya aku ber2 dengan seorang mamat nie (Hazri) yang dapat markah kurang 80%. Alamat nya kena rotan le..

Kalo korang ingat pembaris papan hitam yang panjang & warna kuning.. Dah le besar.. Pastu diangkatnya tinggi.. hempas kat tapak tangan aku.. sekali kena, sekali gosokkan tangan kat baju.. Agak memalukan sebab sume kawan2 tengok je.. Cuba bayangkan aku kena rotan sebanyak 28 kali.. mamposs... bengkak gak le tangan aku..
Sejak daripada tu, boleh dikatakan ujian @ apa ke.. Aku akan berlumba2 ngan si hazri ni.. sapa nye markah paling tinggi.. Dan kiteorang tergolong dalam top 5 le masa tue.. seb baik le kena rotan, kalo tak.. aku mesti tak sampai ke tahap ni..
Sekarang plak, aku masih lagi menyanjung jasa2 para guru ni.. sebab diorang jugak le, anak sulungku yang berumur 4 tahun.. Dah pandai mendirikan solat... dari mula solat hingga ke akhir boleh baca sendiri.. Ayat2 lazim dah buleh baca Al-fatihah sampai Surah Tiin..
Kepada guru2 diluar sana, teruskanlah usaha mu mendidik anak bangsa.. Dan Semoga dihidupmu diberkati.. AMIN..

No comments:

Google