Wednesday, May 26, 2010

Kuruskan Badan Dengan Menyusukan Baby???

Sebenarnya ada cara paling mudah dan paling murah yang boleh dilakukan. 'Menyusukan baby' merupakan cara terbaik untuk mengurangkan berat badan. Bahkan akan lebih mudah buat ibu yang menyusukan untuk mengurangkan lemak di badan terutama di area 3P (paha, pinggul dan punggung),

Perlu diketahui bahawa seberapa teruk pon permakanan si ibu, tubuh kita akan tetap memproses ASI (Air Susu Ibu) dengan kualiti yang baik untuk bayi.

Berikut merupakan makanan yang dianjurkan:

* Makanan penambah tenaga boleh didapat dari nasi, sereal, roti gandum, pasta dan kentang

* Segala jenis sayuran dan buah-buahan.

* Protein. Didapat dari daging, ayam, telur dan ikan. Lebih baik lagi jika memperbanyak ikan yang mengandung omega-3.

* Jangan lupa perbanyakkan pengambilan cairan, terutama air mineral. Jus segar dan sup merupakan pilihan yang baik. Selalu sediakan botol minuman di sebelah kita ketika sedang menyusui. Teh,kopi, soda dan coklat mengandungi kafein dalam jumlah yang berbeza-beza. walaupun tidak dilarang, pengambilan perlu dibataskan. Bayi seperti juga orang dewasa akan merasakan benda yang sama bila terlalu banyak kafein. Merasa gugup berlebihan, mudah marah dan sukar tidur.

** Aku tak kurus pon.. Macam aner nih.. member aku elok je kurus badan die.. 3 dah anak aku.. menyusu ke tak menyusu ke.. same je.. buat pengetahuan korang, aku memang tak makan malam.. tak kurus gak.. Aku rase sume nih bergantung pada hormon badan memasing le.. aku pon kurangkan pengambilan nasi, tapi lebihkan sayur.. hampagas betul... agak tension gak, bile ade org cakap.. "aii ko ni menyusukan tak menyusukan sama je.."..

Kalo ade pakar ke atau sesiapa yang arif, sila bagi komen @ cadangan ye.. plz ye..

1 comment:

ummioked said...

saya suka part ni..samalah dgn saya, anak fuly b/fead smapai skrg dah 8 bulan tapi badan macam tu je, makin naik ada lah

Google