Friday, January 22, 2010

SEDAPNYA MAKAN KATAK DAN CACING

SARDINE N MILO PUNYA CERITA.....Just nak sharing satu cerita dari seorang kawan. Petang semalam semasa menunggu shutter KL-IPOH saya and kawan berbual-bual. Kami berbual perkara halal dan haram. Nak di jadikan cerita, kawan saya pun beritahu yang abang ipar dia bekerja di jabatan ----- ----- di unit serbuan. Saya terkedu seketika mendengar cerita kawan saya. Ya Allah berapa banyakla benda haram dah jd darah daging saya ni...Nauzubillah..Patutlah budak2 sekarang degil2, x dengar cakap...ermmm ..

Ceritanya macam nie:-Jab. ----- ----- pernah buat serbuan di kilang memproses ikan sardine.Apa yg di jumpai amatlah memeranjatkan. Kalau kenkawan bau kuah sardin tu hanyir n lagi satu sedap kan...nak tahu apa recipenyer...kalau x percaya terpulang lah.....tau kenapa org cina suka mkn katak??? So agak2 kenkawan dapat x jawapannya....kilang tu telah mencampurkan daging katak sebagai perasa untuk menyedapkan lagi rasa kuah sardin tue..huhuhu..itulah yg ---- jumpa tapi amat sadis kenkawan bila pegawai yg bertugas hantar report...report tu telah di 'zip' oleh pihak tertentu atas sebab akan merugikan pihak 'besar'. ..kenkawan tau sardin jenama apa??? ..yg paling mahal n glamer...'AYAM BRAND'...itulah hakikatnya...

abg ipar kawan saya pun x mampu untuk buat2 apa kalau report telah di zip..apa yg mampu diheboh mulut ke mulut untuk menjaga ummah semua.....

N lagi satu serbuan telah dibuat di syarikat membuat makanan yg ternama....kankawan tahu apa yg dijumpai...agak2 pernah x rasa daging cacing?????...mesti kenkawan selalu minum milo kan.....yes..daging cacing telah di campur dengan serbuk milo.....kalau ada bau hanyir itulah dia...kalau kenkawan nak lgi confirm try buat macam nie....milo + gula sahaja lepas tu tengok ada x minyak/lemak kat milo tu...kalau ada confirm...ini apa yg diberitahu oleh abg ipar kwn saya jer...

Tp saya x tahu tahun bila mereka buat serbuan...???..dan adakah pihak yg bertanggung jawab telah mengambil tindakan yg sewajarnya untuk mengikut garis panduan halal yg telah ditetapkan oleh jab. Agama Islam m'sia... wallahhualam...n lagi satu kod no yg ada di emailkan tu jadikan lah panduan masa nak beli makanan kat pasaraya..kalau ada kod E110 ker n yg tersenarai jgn lah beli...that is confirm ada benda 'alah' tu...print lah kecik then laminated simpan dalam purse...memg leceh tp kalau nak amalan diterima, makanan kita lah salah satu nya jaminan...kalau dah haram..hukum nya tetap haram..x kisah walau disentetikkan pun..tetap haram......

saya hanya menyampaikan perkara ni kepada kenkawan islam saya sahaja..samaada nak percaya atau tidak terpulang lah...kalau kenkawan rasa cerita ni x sahih, proceed lah makan cam biasa ek...kalau kenkawan memang penggemar ikan sardin..keluaran org melayu kita ada buat sardine ni ..dari terengganu tp saya x perasan lagi kat Shopping complex..kawan saya kata rasanya memg kurang sedap tp yg penting halal...kalau nak sedap ltaklah daging katak..huhuhu..

milo org melayu pun dah ada kat pasaran tapi x sesedap dan seenak milo yg sedia ada sekarang....Untuk makluman kenkawan Islam semua, article ini bukanlah article rasmi ataupun cuba menghasut tp lebih lepada peringatan.....terpulang kepada kenkawan untuk menerima atau tidak... Saya hanya menyampaikan amanah sahaja...tepuk dada tanya iman....wallahhualam...

1 comment:

Liya said...

nasib baik den x berapa suka brand ayam brand sbb mahal den lebih suker marina

Google